DR MARZENA WANAGOS

DR MARZENA WANAGOS

Zainteresowania badawcze: marketing obszaru, marketing terytorialny i marketing w turystyce, rozwój produktu turystycznego – koncepcje i strategie, usługi i czynniki kształtowania ich jakości, procesowe zarządzanie produktem w usługach

Przynależność do organizacji i stowarzyszeń naukowych:

  • Polskie Towarzystwo Geograficzne
  • Polskie Naukowe Towarzystwo Marketingu

Funkcje zawodowe, społeczne i honorowe:

  • 2017- obecnie Gdyńska Rada Turystyczna  (członek),
  • 2006 – 2008 - Rada Polskiej Organizacji Turystycznej (członek Rady POT powołana przez Ministra Gospodarki),
  • 2006 – 2008 - Pomorska Rada Przedsiębiorczości (członek Rady powołana przez Marszałka Województwa Pomorskiego),
  • 2006 – 2008 - Komisja ds. Kategoryzacji Obiektów Hotelarskich przy Marszałku Województwa Pomorskiego (przewodnicząca komisji),
  • 2006 – 2012 - Komisja Egzaminacyjna ds. Przewodników Miejskich przy Marszałku Województwa Pomorskiego (przewodnicząca),
  • 2006 – 2012 - Komisja Egzaminacyjna ds. Przewodników Terenowych przy Marszałku Województwa Pomorskiego (przewodnicząca),
  • 2004 – 2008 - Polska Federacja Pilotażu i Przewodnictwa (wiceprezes Zarządu),
  • 2004 – 2007 - Ministerstwo Gospodarki - Krajowy Program Rozwoju Turystyki 2007 - 2013 (ekspert, członek zespołu),
  • 2004 – 2007 -  Panel Ekspertów ZPORR w woj. pomorskim   (ekspert Panelu w zakresie turystyki),
  • 2003 – 2007 - Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna  (wiceprezes),
  • 2003 – 2007 - Międzynarodowe Targi Gdańskie – Rada Programowa Gdańskich Targów Turystycznych - przewodniczący (2003-2004), wiceprzewodniczący (2005-2007),
  • 2002 – obecnie Akademia Jakości w Warszawie - ekspert w zakresie turystyki i marketingu,
  • 2002 – 2008 - Polska Organizacja Turystyczna – opiniowanie planów działania 2002, 2003, 2004, 2005, 2007,
  • 2000 – 2012 - Komisja Egzaminacyjna ds. Pilotów Wycieczek przy Wojewodzie Pomorskim, od 2006 roku przy Marszałku Województwa Pomorskiego (członek)
  • 1999 – obecnie Stowarzyszenie Pilotów i Przewodników „Pomorskie Centrum Pilotażu i Przewodnictwa” (prezes Zarządu),
  • 1995-1996 - Inkubator Przedsiębiorczości w Malborku  (trener i konsultant w zakresie turystyki).

Wybrane publikacje:

  • Wanagos M., Smalec A., Studzieniecki T. (2018), Market monitoring and its importance in the development of tourism on a local scale [In:] 21st International Colloquium on Regional Sciences, 13-15 June 2018, Kurdějov, ss. 530-536.
  • Wanagos M., Marciszewska B. (2018), Cooperation of entities in the market of regional tourist products [In:] 36th International Scientific Conference on Economic and Social Development (ESD) 14-15.12.2018 Zagreb, ss. 559-566.
  • Wanagos M., Studzieniecki T. (2018), The development of the tourist product of the city and the information needs of tourism entities [In:] 32nd International Scientific Conference on Economic and Social Development (ESD) 21-22 June 2018, Odessa, ss. 262-268.
  • Wanagos M., Marciszewska B. (2018), Improving the quality of a business tourism product through cooperation of entities [In:] 35th International Scientific Conference on Economic and Social Development (ESD) 15-16.11.2018 Lisbon, ss. 801-808.
  • Wanagos M., Marciszewska B. (2017), Criteria for the quality assessment of regional tourist products according to tourists and tourism entrepreneurs [In:] Book of proceedings of the 26th International Scientific Conference on Economic and Social Development - "Building Resilient Society", Zagreb, ss. 680-690.
  • Wanagos M., Smalec A., Małachowski K. (2017), Local government activities relating to local entrepreneurship by tourism entities in the pomeranian voivodeship [In:] Conference proceedings-20th International Colloquium on Regional Sciences, Kurdejov, ss. 700-706.
  • Wanagos M. (2017),  Rozwój turystyki w regionie w kontekście przedsiębiorczości i innowacyjności [w:] Marketing i Zarządzanie, ZN US Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu nr 1 (47) /2017, ss. 73-80.
  • Wanagos M. (2014), Imprezy masowe w kreowaniu wizerunku miasta na przykładzie Gdańska [w:] Kierunki zmian w zarządzaniu, finansach i marketingu podmiotów rynkowych Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 777, Problemy Zarzadzania, Finansów i Marketingu nr 33, Szczecin, ss. 165-174.
  • Wanagos M. (2012), Specyfika marketingu w kształtowaniu funkcji turystycznych obszaru [w:] Studia Ekonomiczne i Regionalne/Economic and Regional Studies, Tom V, Nr 1, Rok 2012, Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska, ss. 18-27.
  • Wanagos M. (2012), Wspieranie klastrów gospodarczych na poziomie krajowym
     i regionalnym
     [w:] A. Gierczak, J. Wiażewicz, A. Zielińska, Otoczenie współczesnych przedsiębiorstw – specyfika i zmiany, Rozdział 30, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, ss. 317-326. 
  • Wanagos M. (2011), Regionalne i lokalne organizacje turystyczne – system relacji i powiązań marketingu wewnętrznego regionu [w:] G. Rosa, A. Smalec (red.) Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Wybrane problemy marketingu terytorialnego, Zaszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 663, Ekonomiczne Problemy Usług Nr 75, Szczecin, ss. 279-295.
  • Wanagos M. (2011), Zawód pilota wycieczek w kontekście jakości usług biur podróży [w:] Folia Universitatis Technologiae Stentinensis 284, Oeconomica 61, Wyd. Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, ss. 145-159.
  • Wanagos M. (2011), Proces budowy produktu turystyki religijnej na przykładzie Kalwarii Wejherowskiej [w:] Z. Kroplewski, A. Panasiuk (red.) Turystyka religijna. Zagadnienia interdyscyplinarne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 647, Ekonomiczne Problemy Usług Nr 65, Szczecin, ss. 415-425.
  • Wanagos M. (2011), Eurowaluta jako czynnik rozwoju państw UE – potencjalny wpływ
    na rozwój turystyki
     [w:] E. Dziedzic (red.), Turystyka wobec nowych zjawisk
    w gospodarce światowej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, ss. 129-151.
  • Wanagos M. (2010), System informacji turystycznej jako forma promocji regionu [w:]
    Sz. Figiel (red.), Marketing w realiach współczesnego rynku. Strategie i działania marketingowe, cz. IV Marketing terytorialny, Wyd. PWE, Warszawa, ss. 348-355.
  • Wanagos M. (2010), Współpraca samorządów lokalnych w zakresie rozwoju turystyki kulturowej w regionie pomorskim [w:] D. Orłowski, E. Puchnarewicz (red.), Turystyka kulturowa a regiony turystyczne w Polsce, Rozdz. II Turystyka kulturowa na poziomie lokalnym, Wyd. Wyższej Szkoły Turystyki i Języków Obcych w Warszawie, Warszawa, ss. 117-131.
  • Wanagos M. (2010), Wykorzystanie bursztynu w kreowaniu wizerunku województwa pomorskiego [w:] J. Koszałka (red.), Marketing. Ujęcie terytorialne, rozdz. Marketing w regionalnych działaniach komunikacyjnych i wizerunkowych,
    Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, ss. 183-203.
  • Wanagos M. (2010), Turystyka motywacyjna i jej znaczenie w biznesie, [w:] Folia Scientiarum Universitatis Technicae Resoviensis Nr 272, G. Ostasz (red.) „Zarządzanie i Marketing”, Zeszyt 17 nr 1/2010 Wyd. Politechnika Rzeszowska, Rzeszów,
    ss. 447-457.
  • Wanagos M. (2010), Planowanie strategiczne rozwoju turystyki w regionie [w:] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 591, Ekonomiczne Problemy Usług Nr 53, A. Panasiuk (red.) „Potencjał turystyczny – zagadnienia ekonomiczne”, Szczecin, ss. 83-92.
  • Wanagos M. (2010), Menonici na Żuławach Wiślanych w kontekście produktu turystyki religijnej i  kulturowej [w:] Rozprawy i Studia T. (DCCCXXXIX) 765 Z. Kroplewski, A. Panasiuk (red.) „Turystyka religijna” cz. II,  Szczecin, ss. 425 – 437.
  • Wanagos M. (2010), Event marketing w aktywizacji obszarów turystycznych [w:] Acta Scientiarum Polonorum, Oeconomia 9 (4) 2010, Wyd. SGGW, Warszawa,
    ss. 577-584.
  • Wanagos M. (2009), Kooperacja przedsiębiorstw turystycznych w aspekcie konkurencyjności obszaru recepcyjnego [w:] M. Juchniewicz (red.), Czynniki
    i źródła przewagi konkurencyjnej, Wyd. UWM, Olsztyn, ss. 185 – 190.
  • Wanagos M. (2008), Znaczenie edukacji marketingowej w zawodzie pilota wycieczek
     i przewodnika turystycznego
     [w:] D. Dąbrowski (red.), Nowe trendy w marketingu dla inżynierów, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk , ss. 193-206.
  • Wanagos M. (2008), Koncepcja kształtowania marki regionu na przykładzie województwa świętokrzyskiego [w:] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 511 – Ekonomiczne Problemy Usług Nr 26, G. Rosa, A Smalec (red.) Marketing przyszłości. Trendy, strategie, instrumenty. Specyfika marki we współczesnym świecie,  Szczecin, ss. 271-277.
  • Wanagos M. (2008), Stymulowanie przedsiębiorczości w regionie poprzez „Program rozwoju produktów turystycznych” na przykładzie województwa pomorskiego,  [w:] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 500 – Ekonomiczne Problemy Usług Nr 21, „Ekonomiczne i organizacyjne instrumenty wspierania rozwoju lokalnego i regionalnego. Przedsiębiorczość, instytucje wsparcia i gospodarka finansowa”, Szczecin, ss. 109-116. 
  • Wanagos M. (2005), Produkt turystyczny regionu [w:] J. Oździński (red.) Modelowe koncepcje produktu turystycznego, Wyd. AWFiS-PROT, Gdańsk, ss. 22-31.
  • Wanagos M. (2005),  Promocja turystyki w regionie – nie wystarczy chcieć, trzeba umieć [w:] Promocja i kreowanie turystycznego wizerunku Polski, Wyd. POT, Warszawa, ss. 77-84.
  • Wanagos M. (2001), Produkt turystyczny regionu – jego komponenty i specyfika
    [w:] Z. J. Przechodzeń (red.) Problemy rozwoju turystyki wiejskiej
    na Wileńszczyźnie, Wyd. SGGW, Warszawa – Biała Waka, ss. 142-148.
  • Wanagos M., T. Studzieniecki (2001),  Socio-economic aspects of cultural heritage – as a component playing role of a place product [w:] Ekonomisko un socialo attiecibu transformacija: procesi, tendences, rewzultati, Riga, ss. 121-128.
  • Wanagos M. (2000), Wpływ dostępności turystycznej na kształtowanie produktu turystycznego regionu [w:] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 263, Problemy zarządzania, finansów i marketingu Nr 2, Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług,  Szczecin, ss. 44-56.

Inne ważniejsze osiągniecia:

  • Organizacja i kierownictwo szkoleń: przewodnik terenowy (województwo pomorskie), przewodnik miejski  (Trójmiasto), przewodnik po obiektach turystycznych (Dar Pomorza, Muzeum Stutthof w Sztutowie i in.) – od 2000 roku;
  • Opiekun Studenckiego Koła Naukowego Ekonomiki Usług „Wanna go”;
  • Kierownik i założyciel Studiów Podyplomowych „Organizacja Turystyką” w latach 2000-2002;
  • 2007 - Odznaczenie za zasługi dla rozwoju turystyki (Polska Izba Turystyki) z okazji 15-lecia Oddziału Pomorskiego PIT;
  • 2005 - Dyplom Honorowy PTTK;
  • 2004 - Odznaka Honorowa Ministra Gospodarki i Pracy „Za zasługi dla turystyki”;
  • 2001 - Honorowa Regionalna Odznaka Krajoznawcza PTTK „Miłośnik Gdyni” za zasługi w krzewieniu turystyki i krajoznawstwa w Gdyni.

 

 

Podmiot udostępniający: 

Zakład MMI

Wytworzył informację:

J.Cichowska
13.09.2021
Wprowadzenie:
J.Cichowska 13.09.2021
Ostatnia modyfikacja:
J.Cichowska 13.09.2021