dr Katarzyna Szelągowska-Rudzka

Zainteresowania badawcze: partycypacja bezpośrednia pracowników (w szczególności nauczycieli akademickich), społeczna odpowiedzialność uczelni w obszarze kształtowania relacji z interesariuszami wewnętrznymi (studentami, kadrą akademicką, pracownikami administracyjnymi) i zewnętrznymi, zarządzanie zasobami ludzkimi (kapitałem ludzkim) w organizacjach.

Realizowane projekty badawcze i badawczo – rozwojowe:

  • Partycypacja bezpośrednia nauczycieli akademickich i jej determinanty na przykładzie uczelni ekonomicznych
  • Społeczna odpowiedzialność uczelni w relacji ze studentami jako interesariuszami wewnętrznymi

Zrealizowane projekty badawcze:

  • Projekt zespołowy „Zarządzanie organizacjami w kontekście koncepcji zrównoważonego rozwoju”, WZNJ/2023/PZ/09 - realizator
  • Projekt zespołowy „Zrównoważony rozwój i społeczna odpowiedzialność w zarzadzaniu strategicznym organizacjami”, WZNJ/2022/PZ/09 - realizator
  • Projekt zespołowy „Zarządzanie organizacją w warunkach niepewności (cz. 3) - diagnoza zagrożeń a ciągłość działania z uwzględnieniem Covid -19”, WZNJ/2021/PZ/07 – realizator (kontynuacja)
  • Projekt zespołowy „Zarządzanie organizacją w warunkach niepewności” WPiT/2020/PZ/07 – realizator (kontynuacja)
  • Projekt zespołowy „Zarządzanie organizacją w warunkach niepewności” WPiT/2019/PZ/07 - realizator
  • Projekt pt. “Wymiana dobrych praktyk w obszarze CSR branży maszynowej z Polski i Bułgarii. Przewodnik dobrych praktyk", realizowany przez Region Warmińsko-Mazurski NSZZ „Solidarność” wraz z Fundacją „Instytut Społecznej Odpowiedzialności Organizacji” i Bułgarską Izbą Branżową Przemysłu Maszynowego z Bułgarii, 2013-2014 – współpraca przy opracowaniu narzędzia badawczego i raportu z badania.
  • Projekt dotyczący opracowania strategii społecznej odpowiedzialności, usprawnienia modelu komunikacji wewnętrznej i wybranych instrumentów zarządzania zasobami ludzkimi (opisy stanowisk pracy, system ocen okresowych pracowników) w firmie Blue Media S.A. w Sopocie zrealizowany w ramach projektu „STER dla B+R”, Akademia Morska w Gdyni, Ośrodek Doradztwa i Treningu Kierowniczego w Gdańsku w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV, „Szkolnictwo wyższe i Nauka”, Działanie 4.2.  „Rozwój kwalifikacji kadr systemu B+R i wzrost świadomości roli nauki w rozwoju gospodarczym”; 2012 – koordynator naukowy, autorka i  realizatorka badań ankietowych, ekspert.
  • Grant KBN pt. „Model projakościowej polityki w bankach”, nr 5 H02C 006 20, 01.04.-31.12.2001 - realizator.

Przynależność do organizacji i stowarzyszeń naukowych:

  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Gdańsku (PTE),
  • British Academy of Management (BAM)

Funkcje zawodowe, społeczne i honorowe

  • Członek Wydziałowej Komisji Wyborczej Wydziału Zarządzania i Nauk o Jakości na kadencję 2024-2028
  • Rzecznik dyscyplinarny do spraw doktorantów (2020)
  • Członek Rady Wydziału Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa (cztery kadencje, lata: 2002 - 2019)
  • Członek zespołu opracowującego nową specjalność Zarządzanie Organizacjami
    na kierunku Innowacyjna Gospodarka Wydziału Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa UMG (2018-2019)
  • Wice-przewodnicząca Zespołu ds. opracowania Strategii w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi na rzecz naukowców, związanej z wdrożeniem Europejskiej Karty Naukowca i Kodeksu Postepowania przy rekrutacji Pracowników Naukowych Akademii Morskiej w Gdyni (2016)
  • Członek Wydziałowej Komisji Oceniającej Nauczycieli Akademickich na Wydziale Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa (2013)
  • Pełniąca obowiązki opiekuna koła naukowego „Grupa Młodych Menedżerów” działającego przy Katedrze Ekonomii i Zarządzania (sem. zimowy 2011-2012)
  • Kierownik Zakładu Nauk o Przedsiębiorstwie (2007-2009)
  • Kierownik Studiów Podyplomowych Zarządzania (2005-2006)

Wybrane publikacje:

  • Mackiewicz H., Spodarczyk E., Szelągowska-Rudzka K. (2023), Dignity in gainful employment: a young employee's perspective. A pilot study, Barometr Regionalny. Analizy i Prognozy, t. 19, nr 2, pp. 87-102, DOI: 10.56583/br.2263.
  • Szelągowska-Rudzka K. (red.) (2022), The role of commodity science in quality management in a knowledge-based economy: Management in commodity science - theoretical and practical aspects; vol. 2, Uniwersytet Morski w Gdyni, Gdynia.
  • Kizielewicz J., Winiarska M., Skrzeszewska K., Szelągowska-Rudzka K. (2022), Efficiency of project management in higher education establishments on the example of Gdynia Maritime University, Management, Vol. 26, No. 1, pp. 164-188. DOI: 10.2478/manment-2019-0089.
  • Szelągowska-Rudzka K., Mackiewicz H., Spodarczyk E. (2021), A Comparison of The Field of Study and Students' Perception of The University Social Responsibility: A Pilot Study Report, Proceedings of the 38th International Business Information Management Association, USA pp. 6402-6413.
  • Piotrowska-Kirschling A., Szelągowska-Rudzka K., Karczewski J., Brzeska J. (2021), Application of Shrimp Waste for the Synthesis of Polyurethane–Chitosan. Materials with Potential Use in Sorption of Oil Micro-Spills in Water Treatment. Sustainability, Vol. 13, 5098. https://doi.org/10.3390/su13095098, pp. 2-19.
  • Szelągowska-Rudzka K., Spodarczyk E. (2020), Socially Responsible University. Expectations and the reality in students’ opinion as guidelines to refine the social responsibility strategy, Proceedings of the 36th International Business Information Management Association Conference. Sustainable Economic Development and Advancing Education Excellence in the era of Global Pandemic, USA, pp. 6822-6830.
  • Szelągowska-Rudzka K. (2019), Academic Staff Direct Participation in Managing Higher Education Institutions – Pilot Study Report, Management-Poland, Vol. 23, No. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, pp. 188-204.
  • Spodarczyk E., Szelągowska-Rudzka K. (2019), A Socially Responsible University from the Perspective of a Student as a Stakeholder – a Pilot Study Report, Management-Poland, Vol. 23, No. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, pp. 80-97.
  • Szelągowska-Rudzka K. (2019), University Social Responsibility – Good Practices of Polish Higher Education Institutions, University Management: Practice and Analysis, Vol. 23, No. 5, Ural Federal University named after the first President of Russia B.N. Yeltsin, Yekaterinburg, Russia, pp. 43-52.
  • Szelągowska-Rudzka K. (2018), Direct Participation of a Higher Education Institution Employees in the Organisational Change Process – a Study Report, Ekonomia i Prawo. Economics And Law, Vol. 17, Issue 4, Nicolaus Copernicus University, Toruń, pp. 417–431,
  • Szelągowska-Rudzka K. (2018), Human Resources Management in Higher Education Institutions in Poland, Management-Poland, Vol. 22, Issue 1/6, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, pp. 208–225.
  • Szelągowska-Rudzka K. (2018), Social Responsibility of Higher Education Institutions and Direct Participation of Academic Teachers [in:] P. Ravesteijn, B.M.E de Waal (eds.), Proceedings of the 14th European Conference on Management, Leadership and Governance, HU University of Applied Sciences, Utrecht, Netherlands, Academic Conferences and Publishing International Limited Reading, UK, pp. 264-272.
  • Szelągowska-Rudzka K., Mazurkiewicz A. (2018), Partycypacja bezpośrednia w kształtowaniu zachowań pracowników wobec zmian organizacyjnych – komunikat z badania pilotażowego. Przegląd Organizacji, nr 6, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Warszawa, s. 34-43
  • Mackiewicz H., Spodarczyk E., Szelągowska-Rudzka K., Teneta-Skwiercz D. (2018), The Social Responsibility of Universities in the Student’s Opinion – Results of a Pilot Research, [in:] A. Nalepka, A. Ujwary-Gil (eds.), Business and Non-Profit Organizations Facing Increased Competition And Growing Customers’ Demands, Proceedings of the 17th Conference of Scientists and Business People Tomaszowice, Poland, 18-19 June 2018, Foundation “Cognitione”, Wyższa Szkoła Biznesu – National-Louis University in Nowy Sącz, Nowy Sącz, pp. 423-435.
  • Szelągowska-Rudzka K., Spodarczyk E. (2018), Społecznie odpowiedzialny student w społecznie odpowiedzialnej uczelni w świetle wyników badania, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 516, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 87-98.
  • Szelągowska–Rudzka K. (2018), Kształcenie kompetencji interpersonalnych w opinii studentów – studium przypadku, Zarządzanie i Finanse. Journal of Management and Finance, Vol. 16, No. 3(2), Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 293-303.
  • Szelągowska-Rudzka K. (2017), Koncepcja CSR w praktyce działania organizacji - komunikat z badania, Marketing i Rynek, nr 4, Wydawnictwo Naukowe PWE S.A., Warszawa, s. 371-380.
  • Szelągowska-Rudzka K. (2017), Academic Employee Direct Participation in the Organisational Change Process – a Case Study [in:] M. Rich (ed.), Proceedings of the 13th European Conference on Management, Leadership and Governance, City, University of London, Academic Conferences and Publishing International Limited Reading, UK, pp. 489-497.
  • Szelągowska-Rudzka K. (2017), Partycypacja bezpośrednia pracowników a zmiany organizacyjne, [w:] Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Procesy i projekty w zarządzaniu zmianami, G. Osbert-Pociecha, S. Nowosielski (red.), Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 463/2017, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 333-343.
  • Szelągowska-Rudzka K. (2016), Partycypacja bezpośrednia pracowników a innowacje i innowacyjność organizacji, Przegląd Organizacji nr 5, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Warszawa, s. 23-29.
  • Szelągowska-Rudzka K. (2016), Communication in Organisations as a Determinant of Employee Direct Participation in the ICT Industry: A Case Study, [in:] F. Pinzaru, C. Bratianu (ed.), Proceedings of the 12th European Conference on Management, Leadership and Governance, National University of Political Studies and Public Administration, Bucharest, Academic Conferences and Publishing International Limited Reading, UK, pp. 255-263.
  • Szelągowska-Rudzka K. (2016), Actions Objected at Employees in CSR - Report from the Study, Management-Poland, Vol. 20, No. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, pp. 143–159.
  • Szelągowska-Rudzka K. (2016), CSR and Innovativeness of the Organisation, Współczesne Problemy Ekonomiczne. Globalizacja, Liberalizacja. Etyka, nr 12, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, pp. 115-124.
  • Szelągowska-Rudzka K (2016), Czynniki wpływające na partycypację bezpośrednią pracowników - przegląd literatury, Przegląd Organizacji, nr 12, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Warszawa, s. 48-54.
  • Szelągowska-Rudzka K. (2016), Partycypacja bezpośrednia pracowników w kreowaniu innowacyjności usług edukacyjnych [w:] E. Stroińska, J. Trippner-Hrabi (red.), Znaczenie kapitału intelektualnego w zarzadzaniu nowoczesną organizacją, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XVII, zeszyt 2, cz. 2, Społeczna Akademia Nauk, Łódź, s. 185-196.
  • Szelągowska-Rudzka K. (2016), Partycypacja bezpośrednia pracowników w organizacjach uczestniczących w projekcie CSR [w:] E. Stroińska, J. Trippner-Hrabi (red.), Znaczenie kapitału intelektualnego w zarzadzaniu nowoczesną organizacją, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XVII, zeszyt 2, cz. 2,  Społeczna Akademia Nauk, Łódź, s. 223-240
  • Szelągowska-Rudzka K. (2016), Employee direct participation – the essence and advantages, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni. Joint Proceedings, Hochschlue Bremerhaven – Akademia Morska w Gdyni, nr 94, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, s. 60-72.
  • Szelągowska-Rudzka K. (2015), Management Style as Determinant of Employees Direct Participation in ICT Industry - Case Study, [in:] J. Rouso (ed.), Proceedings of the 11th European Conference on Management Leadership and Governance, Military Academy, Lisbon, Academic Conferences and Publishing International Limited Reading, UK, pp. 478-486.
  • Spodarczyk E., Szelągowska-Rudzka K. (2015), Is Social Responsibility Required in the Cooperation Among Universities, Businesses and Local Government in the Local Environment? [in:] J. Rouso (ed.), Proceedings of the 11th European Conference on Management Leadership and Governance, Academic Conferences and Publishing International Limited Reading, UK, pp. 437-444.
  • Spodarczyk E., Szelągowska-Rudzka K. (2015), Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. "Społeczna Odpowiedzialność Organizacji: Samorząd - Nauka - Biznes" jako przykład współpracy międzysektorowej opartej na zasadach społecznej odpowiedzialności, Zasvätení a poslaní pre sociálne služby a odkaz bl. Sáry Salkaházi. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie, 9.ročník, 16. októbra 2015, Košice, Teologická fakulta Košice, Słowacja, s. 251-261.
  • Szelągowska-Rudzka K. (2014), Zakres partycypacji bezpośredniej pracowników w procesie decyzyjnym uwarunkowany konsultatywnym stylem kierowania [w:] M. Stor, A. Fornalczyk (red.), Sukces w zarządzaniu kadrami. Różnorodność w zarządzaniu kapitałem ludzkim - podejścia, metody, narzędzia. Problemy zarządczo-psychologiczne, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 350, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 360-370.
  • Szelągowska-Rudzka K. (2013), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw w stosunku do pracowników przemysłu elektromaszynowego w Polsce i w Bułgarii – komunikat z badania, Zarządzanie i Edukacja, nr 91, Wydawnictwo Szkoły Wyższej im. Bogdana Jańskiego, Warszawa, s. 251-268.
  • Szelągowska-Rudzka K. (2011), Pracownicy jako obszar społecznej odpowiedzialności organizacji, Zarządzanie i Edukacja, nr 78, Wydawnictwo Szkoły Wyższej im. Bogdana Jańskiego, Warszawa, s. 119-134,
  • Szelągowska-Rudzka K. (2010), Wpływ stylu kierowania na przedsiębiorczość pracowników na przykładzie uczelni wyższej, [w:] K. Jaremczuk (red.), Uwarunkowania przedsiębiorczości – różnorodność i jedność, t.1, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Prof. Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg 2010, s. 391-408.
  • Spodarczyk E., Szelągowska-Rudzka K. (2008), The Influence of Internal Marketing and Employees’ Entrepreneurship on Knowledge Management, [in:] Olsztyn Economic Journal, nr 3 (2), Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn, pp. 310-317.
  • Szelągowska-Rudzka K. (2008), Determinants of Entrepreneurship, [in:] C. Veloutsou (red.): Advances in Entrepreneurship Research. Athens Institute for Education and Research, Athens, pp. 33- 41.

Inne ważniejsze osiągniecia:

  • Udział w projekcie „Rejs do wiedzy” na Wydziale  Zarządzania i Nauk o Jakości UMG: webinarium pt.: Zespoły pracowników i ich rola w gospodarce opartej na wiedzy”, (listopad 2023)
  • Recenzent w XIII edycji „Konkursu na najlepszą pracę dyplomową z dziedziny nauk społecznych w dyscyplinach: Ekonomia, Finanse oraz Nauki o Zarzadzaniu i Jakości obronioną w roku 2021” organizowanego przez Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Łodzi (2023)
  • Staż naukowy w Instytucie Administracji Publicznej i Przedsiębiorczości Uralskiego Uniwersytetu Federalnego im. pierwszego prezydenta Rosji Borysa Jelcyna w Ekaterinburgu, w Rosji (23.11.-30.11.2019 r.)
  • Uczestniczka Committee of European Conference on Management Leadership and Governance (ECMLG) oraz recenzentka publikacji pokonferencyjnych indeksowanych w bazie Web of Science
  • Członek Komitetu Naukowego i Organizacyjnego (2010-2015) oraz Sekretarz V Międzynarodowej Konferencji poświęconej problematyce Społecznej Odpowiedzialności Organizacji pt.: "Samorząd - Nauka - Biznes, Dobre praktyki - Współpraca – Strategie” (Akademia Morska w Gdyni, 2015)
  • Autorka ponad 80 publikacji naukowych opublikowanych w krajowych i międzynarodowych czasopismach naukowych
  • Popularyzatorka wiedzy w ramach współpracy międzysektorowej z Urzędem Miasta i Gminy Sztum,  Fundacją  "Instytut Społecznej Odpowiedzialności Organizacji" w Olsztynie, Fundacją Rozwoju Społecznej Odpowiedzialności "Helisa" w Gdyni, Wyższą Szkołą im. Bogdana Jańskiego Wydział Zamiejscowy w Elblągu oraz Katolicka Univerzita v Rużomberku (Słowacja)
  • Wykładowca programu SOKRATES i ERASMUS w uczelniach zagranicznych: Kymenlaakso Polytechnik Kotka Business Campus w Kouvoli, Finlandia (2003), Katolicka Univerzita v Rużomberku, Słowacja (2014)
  • Uczestniczka „Stażu dla kadry akademickiej" projektu "STER dla B+R" w AMG (2012)
  • Promotorka ponad 120 prac licencjackich i magisterskich (w tym wyróżnionych przez Komisję Egzaminacyjną)
  • Wielokrotnie nagradzana przez JM Rektora Akademii Morskiej w Gdyni za osiągnięcia naukowo-dydaktyczne w latach 2003-2021 (nagrody I, II i III stopnia)
  • Odznaczona Medalem Brązowym za Długoletnią Służbę (2011) oraz odznaką Zasłużony Pracownik Morza (2007)
  • Odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2023), Medalem Brązowym za Długoletnią Służbę (2011) oraz odznaką Zasłużony Pracownik Morza (2007)
  • laureatka wyróżnienia grupowego dla Naukowego Koła Badań Podwodnych "SeaQuest" za zajęcie 2 miejsca w kategorii Najlepsze Koło Naukowe Uczelni Trójmiasta w konkursie "Czerwonej Róży" (2001)

 

Podmiot udostępniający: 

Zakład ZE

Wytworzył informację:

J.Cichowska
03.09.2021
Wprowadzenie:
J.Cichowska 03.09.2021
Ostatnia modyfikacja:
J.Cichowska 09.02.2024